همه چیز درباره جراحی عمومی

جراحی عمومی

جراحی عمومی یکی از تخصص های پزشکی است که با روش های درمانی جراحی به درمان بیماری های قسمت های مختلف بدن می پردازد. در این زمینه تاکید بر اختلالات گوارشی، عمل بر روی شکم، گردن، غدد درون ریز، عروق خونی محیطی و سینه است. برخلاف نامش، این رشته یک تخصص جراحی است که بر روی اندام های شکمی (مانند روده)، از جمله مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، پانکراس، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و اغلب غده تیروئید تمرکز دارد.

 

همچنین شما می توانید به بخش پزشک جراحی فک و صورت مراجعه کنید و لیست پزشکان متخصص ما را در این صفحه مشاهده کنید.

جراحی عمومی همچنین با بیماری های پوست، قفسه سینه و فتق سروکار دارند. آنها عمدتاً روی تنه کار می کنند. زیرا جراحی عمومی در بسیاری از مراکز در سراسر جهان اولین ارائه دهنده خدمات برای حوادث و اورژانس های تهدید کننده زندگی هستند. دامنه و قابلیت های آنها بسیار گسترده است و می توانند در صورت لزوم در سایر رشته ها عمل های اورژانسی انجام دهند. مانند عمل های ارتوپدی، جراحی های زنان، جراحی های اورولوژی و در برخی موارد جراحی مغز و اعصاب. جراحان عمومی را ژنرال می نامند. زیرا قادر به انجام عمل جراحی در تمام قسمت های بدن هستند. این رشته تنها تخصصی است که اصول جراحی در آن آموزش داده می شود.

جراحان عمومی چه کاری انجام می دهند؟

در ابتدا با شنیدن نام جراحی عمومی تصور می کنیم که در قسمت های مختلف بدن عمل های جراحی انجام می دهد. اما در واقع تخصص جراح عمومی حفره شکم و قسمت های مختلف آن مانند مری، معده، لوزالمعده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد و کیسه صفرا است. و گاهی اوقات در صورتی که دسترسی به متخصص سر و صورت مشکل باشد. جراحی صفرا و اغلب تیروئید را انجام می دهند. همچنین بیماری های مربوط به اندام هایی مانند پوست را درمان می کند. دلیل اینکه جراحان عمومی چنین طیف وسیعی از فرصت ها را دارند این است که عملاً عضو دائمی خط اول درمان در بیمارستان ها هستند. و معمولاً اولین متخصصی که از بیمار مراقبت می کند. جراح عمومی است و در بسیاری از موارد، نیاز به جراحی ضروری است و به دلیل غیبت متخصص بیمار می میرد.

چه شاخه از علم پزشکی در جزو جراحی عمومی می باشد.

جراحی های خاص و پیچیده، جراحی ارتوپدی، جراحی زنان، جراحی اورولوژی و در موارد اورژانسی و فورس ماژور به ناچار جراحی مغز و اعصاب انجام می شود. زیرا اگر زمان از دست برود ممکن است زندگی شخص از بین برود. بنابراین اصلا جای تاخیر وجود ندارد. متخصصان بسیار شناخته شده هستند، زیرا در صورت لزوم می توانند هر جراحی را انجام دهند، جراحی انجام شده در آن زمان برای بیمار بسیار مهم است. تنها شاخه ای از جراحی است که می تواند درک بالایی از حرکت بدن و عملکرد آن داشته باشد.

تخصص در جراحی عمومی مانند بسیاری از تخصص ها با گذراندن یک دوره چهار ساله پس از اخذ مدرک پزشکی انجام می شود. و متقاضیان در طی این چهار سال دانش جراحی گسترده ای کسب می کنند. این رشته های گسترده شامل جراحی قفسه سینه، جراحی شکم، جراحی عروق، جراحی بافت نرم تمام قسمت های بدن، جراحی غدد درون ریز و جراحی اورژانس در تمام تخصص های جراحی است که یک جراح عمومی باید آن را بیاموزد.

 

جراحی عمومی

جراحان عمومی چه فرصت های شغلی ای خواهند داشت؟

به طور کلی بازار کار جراحان در بیمارستان های دولتی و خصوصی و کلینیک های مجهز اعم از کلینیک های دولتی و خصوصی است. و اکثر جراحان بخشی از هفته را در بیمارستان ها و بخشی از وقت خود را در مطب خصوصی یا در کلینیک خصوصی می گذرانند. در مورد آمار استخدامی جراحان و تمرکز آنها، آمار رسمی و دقیقی وجود ندارد. اما آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که در شهرهای بزرگ نسبت به جمعیت شهری، تعداد جراحان نزدیک به استاندارد جهانی است. اما در شهرهای کوچک بدون متخصص ماهر یا تعداد آنها نسبت به جمعیت کم است.

نتیجه گیری

بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازار کار بسیار خوب و مناسبی برای جراحی عمومی در شهرهای کوچک وجود دارد. و با وجود سختی های زندگی در شهرهای کوچک می توانند موفقیت های چشمگیری را در این شهرها به دست آورند. و در نتیجه سلامت حتی در شهرهای کوچک می تواند فراهم شود. نیازی به مهاجرت پزشکی به شهرهای بزرگ نباشد. از این طریق هم پزشکان و هم مردم به نفعشان است و نظام سلامت در کشور شکل یکپارچه تری به خود می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا