متخصص داخلی عفونی چیست؟

متخصص داخلی عفونی

بیماری های عفونی از بیماری های شایع در جهان هستند. اصولا بیماری های ناشی از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل های بدن را بیماری های عفونی می گویند. بنابراین عنوان این مقاله به نجات قلب و سیستم گوارشی یک فرد مبتلا به بیماری عفونی توسط پزشک اشاره دارد.  در این مقاله به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت.

ابتدا به بررسی وظایف و فعالیت های متخصص داخلی عفونی می پردازیم.

شما می توانید از طریق لینک های زیر نوبت بگیرید

پزشکان داخلی

سونوگرافی بندرعباس

چشم پزشکی

پزشک رادیولوژی

متخصصان عفونی

متخصصان عفونی چگونه با سایر پزشکان کار می کنند؟

اگر سوالی دارید که متخصص داخلی عفونی کیست؟ و در چه مرکز پزشکی کار می کند. باید بگوییم که این متخصص در بیمارستان ها، کلینیک ها فعالیت می کنند هنگامی که موارد بیماری دشوار و پیچیده می شوند. سایر پزشکان با متخصص بیماری های عفونی مشورت می کنند. همچنین متخصصین عفونی نقش مهمی در مراقبت های بعد از عمل دارند.

بنابراین با تجویز داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک از بروز هرگونه عفونت بعد از جراحی عمومی جلوگیری می کنند.

اکثر مراجعین پزشکان عفونی، بیمارانی هستند که توسط سایر پزشکان ارجاع می شوند. به عنوان مثال، اگر یک پزشک عمومی یا پزشک خانواده در طول معاینه متوجه افزایش آنزیم های کبدی فرد شود آزمایش هایی را برای بررسی بیماری های جدی تری مانند هپاتیت تجویز می کند.

اگر جواب آزمایش هپاتیت بیمار مثبت باشد بیمار به متخصص عفونی ارجاع داده می شود. پس از معاینه، متخصص داخلی آزمایشات بیشتری را برای تعیین میزان آسیب کبدی استرس و بار ویروس هپاتیت تجویز می کند.

بنابراین پس از گذراندن این آزمایشات، روند نهایی درمان بیماری طبق پیشرفته ترین روش ها آغاز می شود. معمولا ویروس هپاتیت در عرض دو ماه پس از درمان کاملا از بین می رود.

حوزه درمانی متخصص عفونی چیست؟ دلایلی که ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص بیماری های عفونی ارجاع دهد عبارتند از:

  • عفونت هایی که به درمان مقاوم هستند (مانند آنتی بیوتیک ها)
  • تشخیص عفونت دشوار است
  • عفونت با تب بالا همراه است
  • ارزیابی قبل از سفر بین المللی
  • بیماری بعد از مسافرت
  • HIV/AIDS
  • هپاتیت B و C

متخصص داخلی عفونی کیست و چه می کند؟

پزشک بیماری های عفونی پزشکی است که در بیماری های عفونی مختلف که بر بدن انسان تأثیر می گذارد تخصص دارد. این متخصصان بسیار شبیه میکروبیولوژیست هایی هستند که در زمینه عفونت ها تخصص دارند. اگرچه متخصصان بیماری های عفونی بیشتر روی جنبه بالینی تمرکز می کنند.

بیماری های عفونی اساسا بیماری هایی هستند که توسط عواملی مانند باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها ایجاد می شوند. انتقال این بیماری ها می تواند توسط افراد، حیوانات و یا غذا یا آب آلوده منتقل شود.

زمانی که فردی به متخصص داخلی عفونی مراجعه می کند، مانند هر متخصص عفونی دیگری، تحت معاینه اولیه قرار می گیرد. وقتی فردی وضعیت خود را برای یک متخصص شرح می دهد، با بیماری احتمالی، شدت، ماهیت و در نهایت راه مدیریت بیماری آشنا می شود.

سپس متخصص معاینه فیزیکی بیمار را انجام می دهد عواملی که به طور کلی مورد بررسی قرار می گیرند. عبارتند از: بررسی دمای بدن بیمار، ضربان قلب، فشار خون و تنفس بیمار متخصص همچنین اندام های مورد نیاز بدن را بررسی می کند.

متخصص داخلی عفونی بیماری های استوایی، عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی را بررسی و درمان می کند. همچنین این متخصصان برای ورود به بازار کار در این زمینه باید دوره های پایه پزشکی، کارورزی، پیراپزشکی و دوره های تخصصی را در دانشگاه با موفقیت بگذرانند.

متخصص داخلی عفونی

چه بیماری هایی را به متخصص داخلی عفونی مراجعه کنیم؟

شایع ترین دلایلی که باید به متخصص داخلی عفونی مراجعه کنید عبارتند از:

1 ارزیابی قبل و بعد از سفر: با گسترش صنعت گردشگری و افزایش سفرهای بین المللی پزشکان کشورهای مختلف با سندرم ها و بیماری های عفونی ناآشنا با علائمی مانند تب، اسهال مسافرتی، ضایعات پوستی و بیماری های دستگاه تنفسی و عصبی مواجه می شوند.

انجام مشاوره، ویزیت و معاینه برای مسافران قبل از سفر جهت اطمینان از ایمن سازی و دریافت توصیه های لازم برای پیشگیری از بیماری های عفونی مانند اسهال مسافرتی و همچنین بیماری های مقاربتی مانند تبخال، زگیل تناسلی، ایدز و هپاتیت و همچنین بیماری ها مانند مالاریا توسط متخصصان بیماری های عفونی لازم و ضروری است.

2 بیماری های مقاربتی مانند ایدز، هپاتیت B و C، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی توسط پزشک عفونی بررسی و درمان می شوند.

STD عفونتی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود و می تواند قسمت های مختلف بدن را درگیر کند برای مثال در ایدز مهمترین راه انتقال بیماری رابطه جنسی و خونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا